Până la campania pe TikTok a lui Georgescu și marele scandal care a urmat-o, nu banuiam ce forță uriașă are manipularea pe rețelele de socializare media în rândul celor puțin educați ori pseudo-educați (posesori de diplome nu și de știință) și că întreg spectrul politic e rezultatul bătăliei între cei ce manipulează ignoranții utilizând mass-media clasică și cei ce utilizează rețelele sociale media.
Oricât ai fi de inteligent, când ți se servește numai minciună și teatru, consecvent, fără pauze, e aproape imposibil să deosebești falsul de original, teatrul de realitate ori minciuna de adevăr.
Când media este instrumentul celor care dețin capital, serviciile sunt politizate și obediente puterii și când instituțiile statului, politizate total, au devenit, de asemenea, instrumentele puterii și reacționează, exclusiv, la comandă politică, cum poți evita manipularea, dacă și oficial suntem manipulați?
Nici dacă ai avea posibilitatea să plătești o echipă de specialiști, care să filtreze informațiile ce circulă pe internet (TV, radio, presă scrisă), douăzeci și patru de ore din douăzeci și patru, nu cred că ar fi în stare, nici ei, să priceapă, astăzi, dacă un site este credibil sau nu, pentru că se investește enorm în manipulare și manipularea se face cu specialiști consacrați, nu cu amatori. (așa ziși influenceri, indivizi care s-au specializat în studiul cererii populației).
OK! Crezi că educația de ferește de manipulare. Te ferește, dar până la un punct. Educația te învață, în primul rând, să gândești, să fii sceptic, agnostic, să te informezi din surse credibile și abia după ce ai trecut prin filtrul rațiunii informația, să decizi. E nevoie de timp și de studiu permanent pentru a nu fi prins nepregătit. Problema însă devine extrem de complicată când deși deții toate facultățile, gândești, ești sceptic, dar lipsește informația din surse credibile și filtrul care să fixeze sursele credibile. Cazurile în care ești sufocat de informații, aparent credibile, pentru că sunt agasant de repetitive. În această ipostază, oricât ai fi de educat, tot ajungi victima manipulării.
Iar dacă până acum am fost victimile manipulării din zona aparent educată a societății, respectiv TV, radio, presa scrisă și on-line, pe măsură ce societatea s-a degradat moral și educativ, rolurile s-au inversat. Au apărut rețelele sociale media, unde orice imbecil își poate etala punctul de vedere, fapt ce a produs un șoc catastrofal pentru stilul clasic de manipulare.
Șocul a fost uriaș mai ales pentru cei care au investit în media și în politică, convinși, atunci, că dețin toate instrumentele și parghiile manipulării.
Cu groază, deși au investit sume uriașe în mijloacele de manipulare mass-media clasice (campania electorală a lui Ciolacu și Ciucă fiind un exemplu în acest sens) specialiștii în manipulare s-au trezit concurati și surclasați de rețelele sociale media, cu investiții incomparabile mai mici. Pentru că oricât s-ar ancheta, între sumele investite de Ciolacu și Ciucă în campania electorală și cele investite în susținerea lui Georgescu, diferențele sunt uriașe. Ca să nu mai vorbim de faptul că Ciolacu și Ciucă au manipulat cu bani publici (e un subiect fierbinte, de discutat).
Pentru Ciolacu și CIUCU (respectiv PSD/PNL) surpriza a venit, culmea, nu din mediul educat, în care au investit sume uriașe pentru manipulare, ci din mediu complet needucat, al ignoranților pe care-l controlau prin intermediul primarilor și mass-media clasică. I-au învins rețelele sociale media, pe care nu le-au putut controla. Niște influenceri needucați!
Analizând efectul, e logic să te întrebi de ce PSD și PNL nu pot controla rețelele de socializare media, când armata media și aparatul de propagandă și manipulare (presă, televiziune, radio) sunt în portofoliul lor? Din conservatorism și din prostie, deși aveau modelul Iohannis! De ani de zile rețelele de socializare fac ravagii în domeniul manipulării, dar politicienii aflați la putere, mizand că banii sunt principalul argument, au pariat greșit, continuând să mizeze pe controlul total al populației prin intermediul mass-media clasică.
Asta înseamnă să nu ții pasul cu timpul!
De câțiva ani civilizația occidentala se confruntă cu dezvoltarea și asediul rețelelor de socialuzare media, gen X, TikTok, Facebook, Instagram, LinkedIn, etc.
Spre deosebire de mass-media clasica, accesul la rețelele sociale a devenit extrem de facil și de ieftin. Nu e nevoie de cablu, de abonamente, de radio, de presă tipărită, ci doar de un banal device (telefon ori tableta), pentru a accesa rețelele sociale.
Paradoxul e că rețelele sociale au schimbat paradigma: eficiența maximă cu bani putini. Astfel, față de rețelele sociale media, mass-media clasică (TV, radio, presa scrisă ori online), deși consumă fonduri uriașe, e mult mai ineficienta.
Se dovedește că nu acuratețea informației contează, nici nivelul educației, din contra, pentru legiunile de imbecili needucați, limbajul din media clasică, e inaccesibil. Or, rețelele de socializare media elimină acest handicap, oferindu-i acces la informație chiar și celui ce nu știe să citească. În plus, ceea ce mass-media clasica nu oferă, i se oferă celui needucat dreptul la opinie, respectiv dreptul la cuvânt, drept pe care îl au doar formal în mediul clasic. În acest sens, ce înseamnă accesul needucaților la rețelele de socializare, cel mai bine a punctat Umberto Eco: „reţelele de socializare au oferit dreptul la opinie unor legiuni de imbecili care până acum îşi exprimau părerea doar în baruri, în faţa unui pahar de vin, fără să facă vreun rău comunităţii. Camarazii lor îi reduceau imediat la tăcere. Dar acum au acelaşi drept la cuvânt precum un laureat al premiului Nobel”.
Or, având în vedere aceste aspecte, nu e logic și evident faptul că pe rețelele sociale media, nivelul de educație și chiar educația, nu mai contează? Cum să concurezi cu așa ceva? E marea dilemă, în prezent, în toată mass-media clasică.
Iar dacă existența și rolul rețelelor sociale este de necontestat, întrebare e: unde și spre ce ne duc aceste rețele sociale media? Dacă mass-media clasică își pierde rolul dominant, bazat pe educație, ce va urma? Când numărul legiunilor de imbecili, care vor decide, democratic, crește periculos pentru societate, iar mediul educat pierde controlul, ce va urma? Dacă legiunile de imbecili vor decide soarta lumii, mai e democrația, în forma actuală, în care majoritatea decide, o soluție? Analizați ce se întâmplă în SUA. E un exemplu. De ce e Musk, deși n-a candidat și n-are sprijin politic, cel ce conduce, în fapt, SUA? Pentru că a fost perspicace. A intuit ce înseamnă forța rețelelelor sociale media și a cumpărat platformaTwitter, pe care a botezat-o X. Cu ajutorul acesteia a făcut campanie lui Trump. Așa a ajuns Trump la putere. Cu ajutorul rețelelor sociale media. Thiel (ideologul și sponsorul lui Trump), Musk, Vance și Trump, au înțeles că e timpul unei schimbări de paradigma în materie de manipulare, respectiv că rețelele sociale media sunt ori un partener, dacă le controlezi, ori un uriaș pericol, dacă nu le controlezi. Mai ales când exploatezi actualul mecanism al democrației, bazat pe decizia majorității.
Controland rețelele sociale media, controlezi legiunile de imbecili care constituie majoritatea în societate. Pe asta se bazează Musk și Vance, când acționează și vor să-și impună voința și în alte zone decât SUA, inclusiv în Rimanis. Pe controlul și puterea de influență uriașă a rețelelor sociale media pe care le dețin. Moralitate? Nu există așa ceva. Când manipulezi miliarde de imbecili, să faci recurs la morală, e stupid.
sursa foto: google.ro